نکاتی برای داشتن خوابی آرام و ترمیم کننده

به گزارش مدرسه سما، خواب کم می تواند اثرات ناشی از کوشش سخت برای رعایت رژیم غذایی و ورزش را خنثی کند. کیفیت خواب، مستقیماً با سلامت جسمی و روانی ارتباط دارد. ضرورت و فواید خواب بسیار زیاد است و به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

نکاتی برای داشتن خوابی آرام و ترمیم کننده

مشکل به خواب رفتن، بیداری مکرر، خواب آلودگی در طول روز، خروپف و سایر اختلالات خواب بطور مزمن افراد زیادی را در سراسر دنیا آزار می دهد.

خواب ناکافی به بروز اختلالاتی در سیستم های بدن منجر می گردد که از آن جمله می توان به کاهش هوشیاری، توجه، وضوح شناختی و ایمنی، و افزایش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، شکستگی ها و التهاب اشاره نمود.

خواب کم می تواند اثرات ناشی از کوشش سخت برای رعایت رژیم غذایی و ورزش را خنثی کند. کیفیت خواب، مستقیماً با سلامت جسمی و روانی ارتباط دارد. ضرورت و فواید خواب بسیار زیاد است و به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

خواب برای حفظ حافظه بسیار مهم است. در جریان خواب خاطرات موقتی که در طول روز تشکیل می دهیم، تثبیت می شوند و برای ذخیره و بازیابی طولانی مدت به بخش های مختلف مغز منتقل می شوند.

خواب بعلاوه به پردازش اطلاعات برجسته عاطفی یاری می نماید و نحوه واکنش ما را به نشانه های عاطفی روز بعد تنظیم می نماید. چند عملکرد بدن از ریتم شبانه روزی پیروی می نمایند که از جمله آن ها رشد، متابولیسم، ترشحات هورمونی و بازسازی استخوان است.

تصور می گردد که تکامل سریع جامعه مدرن از جمله سبک زندگی 24 ساعته شبانه روزی، عامل اصلی کاهش طول مدت و کیفیت خواب ما است. وظایف و افکار استرس زا از محل کار و مدرسه اغلب ما را تا اواخر شب دنبال می نمایند.

قرار گرفتن در معرض نور شدید در ساعات عصر و بعلاوه تحریکات ناشی از تلویزیون، اینترنت و تلفن همراه همگی می توانند برخورداری از خواب کافی و بدون وقفه را سخت کند.

با این حال بعید است که جامعه و محیط بیرونی ما تغییر کند، بنابراین چه کاری می توانیم انجام دهیم تا از برخورداری از خواب با کیفیت کافی در هر شب اطمینان حاصل کنیم؟

در این گزارش به چند نکته در این خصوص اشاره شده است.

داشتن یک برنامه خواب نامنظم شبیه تحمیل مینی جت لگ به خودمان است. اگر یک زنگ صبحگاهی منظم تنظیم کنیم، بدن ما یاد می گیرد که در زمان مشخصی احساس خستگی کند و در یک ریتم طبیعی قرار بگیرد.

نور آبی نمایشگر های الکترونیکی فراوری ملانین را که یک هورمون ضروری برای خواب است، سرکوب می نماید. دستگاه های خود را حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب خاموش کنید و آن ها را در اتاق دیگری شارژ کنید تا ساعت ها در رختخواب نچرخید و یا در نیمه شب به وسیله هشدار های تلفنتان بیدار نشوید. به جای آن یک کتاب کاغذی بخوانید تا به آرامش شما یاری کند.

یک محیط راحت و آرام بسازید که با استراحت و آرامش همراه باشد، نه جایی برای انجام لیست های کاری خود. حتی در این فرهنگ نوظهور کار در خانه، از اتاق خواب خود به عنوان اتاق کار ادارای استفاده نکنید.

دمای پوست که خیلی گرم یا سرد باشد، تغییر سریع دما و تعریق می تواند کیفیت خواب را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. حمام کردن یک یا دو ساعت قبل از خواب می تواند به خنک شدن طبیعی بدن یاری کند.

از مصرف کافئین بعد از ناهار و شام خودداری کنید. نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب می تواند به معنای تکرر ادرار در شب باشد و شکم پر می تواند منجر به سوزش سر دل گردد.

ماساژ درمانی، مدیتیشن و تمدد اعصاب می تواند به خواب رفتن را آسان تر کند.

در خاتمه، خواب جزء مهمی از بهزیستی کل نگر ما است. دکتر ساندرا دالتون اسمیت پزشک و محقق ادغام کار و زندگی پیشنهاد می نماید، بدن ما به هفت نوع استراحت احتیاج دارد: استراحت فیزیکی، ذهنی، معنوی، عاطفی، اجتماعی، حسی و خلاق. خواب انرژی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم به همه این منطقه ها باز می گرداند.

منبع: فرادید

به "نکاتی برای داشتن خوابی آرام و ترمیم کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای داشتن خوابی آرام و ترمیم کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید