تأثیر مثبت عطر ها بر عملکرد شناختی مغز

به گزارش مدرسه سما، محققان دانشگاه کالیفرنیا با انجام یک تحقیق تازه شواهد متقنی را به دست آورده اند که نشان می دهد خوشبو کردن هوا با انواع عطر ها در طول خواب، عملکرد شناختی را بهبود می بخشد؛ زیرا پیوند حیاتی بین نواحی عصبی درگیر در حافظه و تصمیم گیری را تقویت می نماید.

تأثیر مثبت عطر ها بر عملکرد شناختی مغز

به گزارش باشگاه مدرسه سما، این تحقیق که شامل 43 مرد و زن بین 60 تا 85 ساله بود، نشان می دهد که زوال عملکرد شناختی و شرایطی مانند زوال عقل ممکن است به سادگی با پخش مجموعه ای از عطر های مختلف در اتاق خواب قبل از خواب، کند گردد.

تحریک شدن ماده خاکستری قدیمی با افزایش سن برای حفظ سلامت شناختی خوب، حیاتی است. این موضوع فقط به معنای همگام شدن با جدول کلمات متقاطع روزانه نیست، بلکه به این معنی است که محیط خود را با انواع منظره ها و صدا های مجذوب کننده برای بهبود عملکرد مغز مجهز کنیم.

معطر کردن محیط با انواع رایحه ها بعلاوه، به ویژه در آزمایش هایی که شامل حیواناتی با علائم اختلالات عصبی شبیه انسان هستند، باعث تحریک عصبی می گردد.

اغراق آمیز نیست اگر فکر کنیم که انسان ها نیز می توانند از تجربه یک صحنه بویایی پیچیده سود ببرند؛ زیرا از نظر فیزیولوژیکی، توانایی ما در تشخیص بو ها قبل از این که توانایی شناختی ما آغاز به زوال کند، بدتر می گردد.

از دست دادن این حس بعلاوه با از بین رفتن سلول های مغزی مرتبط است که نشان دهنده رابطه قوی بین بویایی و عملکرد عصبی است.

مایکل یاسا، عصب شناس، گفت: حس بویایی این امتیاز ویژه را دارد که مستقیماً با مدار های حافظه مغز در تماس باشد.

منبع: فرارو

به "تأثیر مثبت عطر ها بر عملکرد شناختی مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر مثبت عطر ها بر عملکرد شناختی مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید