تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد

به گزارش مدرسه سما، تحقیقات تازه در خصوص تمرین با وزنه دو چیز تازه را آشکار نموده است:: این که این تمرین می تواند ارتباطات بین اعصاب و ماهیچه ها را تقویت کند و اینکه این تقویت می تواند ختی در سال های پایانی زندگی ما اتفاق بیفتد.

تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد

ما در واقع قبل از سن 40 سالگی آغاز به از دست دادن توده عضلانی می کنیم که بخشی از آن ناشی از کاهش فیبرهای عضلانی است که به عنوان سلول های عصبی حرکتی - سلول های مغز و نخاع است.

این کاهش را نمی توان متوقف کرد، اما مطالعه تازه نشان می دهد که می توان آن را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. با توجه به نتایج این مطالعه، تمرینات با وزنه باعث می گردد اتصالات بین اعصاب و عضلات قوی تر گردد و از نورون های حرکتی در نخاع محافظت می نماید که برای عملکرد خوب بدن لازم است.

پیش از این، محققان نتوانسته بودند ثابت نمایند که تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین نورون های حرکتی و ماهیچه ها را تقویت کند. تحقیق تازه اولین یافته ای است که نشان می دهد این واقعاً چنین است

مشکل تحقیق چالش هایی است که در نمونه برداری از بافت به مقدار کافی در مکان های اتصال سلول های عضلانی و عصبی است. برای غلبه بر این مشکل، محققان در عوض در پی نشانگرهای زیستی مرتبط با پایداری اتصالات بین نورون ها و عضلات در نمونه های بیوپسی شرکت نمایندگان بودند.

در این تحقیق 38 مرد سالم و مسن با میانگین سنی 72 سال شرکت داده شدند و از آنها خواسته شد یک دوره 16 هفته ای تمرین وزنه برداری نسبتاً فشرده شامل تمرین پا و بازو را انجام دهند. گروهی دیگر متشکل از 20 مرد سالم و مسن، دوباره با میانگین سنی 72 سال، هیچ تمرینی با وزنه انجام ندادند و به عنوان گروه شاهدُ تحت نظر گرفته شدند.

جلسات تمرین با وزنه سه بار در هفته انجام می شد و پس از دو ماه (نیمه آزمایش)، تفاوت در مقدار و تناسب عضلات مشاهده شد. محققان بیوپسی های عضلانی را جمع آوری کردند و تغییرات قابل تشخیصی را در زیست نشانگرها پیدا کردند.

نتایج نشان دادند که تمرین با وزنه می تواند بخشی از این شکست بین ماهیچه ها و سیستم عصبی را کند کند، بدون اینکه واقعاً آن را معکوس کند. محققان پیشنهاد می نمایند که آغاز زودهنگام تمرین های می تواند ذخیره هایی ایجاد کند که بدن می تواند آنها را مبنا قرار بدهد.

اما بر اساس این مطالعه حتی اگر در اواخر زندگی آغاز کنید، هنوز هم می توانید تفاوت ایجاد کنید .

البته، هر چه زودتر آغاز کنید، بهتر است، اما هرگز دیر نیست- حتی اگر 65 یا 70 ساله باشید. بدن شما همچنان می تواند از تمرینات سنگین وزن بهره مند گردد.

اگرچه این مطالعه در مردان اجرا شده است، اما این امر در خصوص زنان نیز صدق می نماید: به عنوان مثال، زنان مسن که بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند، به مقدار مردان از تمرینات مقاومتی بهره مند می شوند.

از آنجایی که بسیاری از جمعیت ها در سرتاسر دنیا وارد روند سالخوردگی شده اند، موضوع حفظ کیفیت خوب زندگی در سال هایانتهایی اهمیت بیشتری پیدا می نماید و این شامل حفظ کارکرد هرچه بهتر عضلات نیز می گردد.

در حالی که فرآیندهای زیستی خاصی وجود دارد که با گذشت سالها نمی توان آنها را متوقف کرد، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی و بعلاوه ورزش می تواند در برابر بعضی از آسیب هایی که پیری می تواند ما را در برابر آن آسی پذیر کند محافظت کند.

اکنون باید تعیین کنیم که کدام مکانیسم های خاص باعث می گردد تمرینات با وزنه برای تقویت ارتباط با سیستم عصبی ایجاد گردد .

این تحقیق در مجله آمریکایی فیزیولوژی: فیزیولوژی سلولی منتشر شده است .

منبع: یک پزشک

به "تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید