برترین خوردنی ها برای بهبود کم خونی

به گزارش مدرسه سما، باشگاه خبرنگاران نوشت: کم خونی یک اختلال خونی شایع است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

برترین خوردنی ها برای بهبود کم خونی

بعضی از افراد تصور می نمایند که اختلال کم خونی عوارض جدی ندارد و در طولانی مدت مشکل خاصی برای بدن ایجاد نمی کند. اما طبق تحقیقات بعضی از دانشمندان، خطر ابتلا به سرطان در افرادی که از فقر آهن رنج می برند، به طور قابل توجهی بالاتر از افرادی است که مشکل کم خونی ندارند.

به گفته این محققان خطر ابتلا به سرطان پانکراس، کلیه، کبد و مثانه تا پنج سال پس از تشخیص کمبود آهن بسیار زیاد است؛ بنابراین تشخیص به موقع کم خونی، پیشگیری و درمان آن بسیار اهمیت دارد.

مهمترین وعده غذایی برای مبتلایان به کم خونی

وعده صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که باید همه افراد خصوصاً افراد مبتلا به کم خونی به این وعده توجه نمایند. در واقع می توانید با خوردن یک صبحانه سرشار از آهن از کم خونی و کمبود آهن در بدن خود جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن در تمام وعده های غذایی سطح آهن بدن را افزایش می دهد. توصیه می گردد قهوه یا چای را چند ساعت قبل و یا بعد از مصرف صبحانه مصرف کنید تا در جذب آهن اختلال ایجاد ننمایند.

برترین غذا برای پیشگیری و درمان کم خونی

اگر می خواهید با کم خونی مقابله کنید به نکات زیر توجه کنید:

1- از مصرف غذاهای غنی از آهن با غذاها یا نوشیدنی هایی که مانع از جذب آهن می شوند، خودداری کنید. بعضی از این نوشیدنی ها و غذاها عبارتند از قهوه، چای، تخم مرغ، غذاهای سرشار از اگزالات و غذاهای سرشار از کلسیم

2- برای بهبود جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، گوجه فرنگی یا توت فرنگی مصرف کنید.

3- برای بهبود جذب آهن می توانید غذاهای غنی از آهن را همراه با غذاهای دارای بتاکاروتن مانند زردآلو، فلفل قرمز و چغندر بخورید.

4- سعی کنید در طول روز انواع غذاهای دارای آهن را مصرف کنید تا اندازه آهن دریافتی خود را افزایش دهید.

5- برای افزایش جذب آهن بدن تا حد امکان سعی کنید غذاهای دارای آهن هِم و غیرهِم را همراه با هم مصرف کنید.

6- برای تقویت فراوری گلبول قرمز در بدن، غذاهای غنی از فولات و ویتامین B 12 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برترین آجیل برای پیشگیری و درمان کم خونی

آجیل و مغزها یکی دیگر از منابع مهم سرشار از آهن هستند و پزشکان توصیه می نمایند افراد مبتلا به کم خونی آجیل ها را در تغذیه خود جای دهند. سعی کنید در روز 2 تا 3 عدد از مغز پسته خام، بادام، گردو، بادام هندی و فندق را مصرف کنید.

البته توجه کنید که آجیل ها منابعی عالی و سرشار از پروتئین، فیبر، چربی های خوب، ویتامین ها، مواد معدنی و بعلاوه آنتی اکسیدان ها و دیگر ترکیبات گیاهی مفید هستند. به خاطر داشته باشید که برشته کردن این آجیل ها ممکن است به مواد مغذی موجود در آن ها آسیب برساند بنابراین بهتر است برای درمان کم خونی از آجیل های خام بهره ببرید.

منبع: خبرآنلاین

به "برترین خوردنی ها برای بهبود کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین خوردنی ها برای بهبود کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید