چین میخواهد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد ، جیمز وب زمینی

به گزارش مدرسه سما، چین میخواهد در بین سال های 2024 تا 2030 یک تلسکوپ نوری همه منظوره با بزرگترین دیافراگم در آسیا بسازد تا با تلسکوپ های نجومی اپتیکی دیگر کشور ها رقابت کند.

چین میخواهد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد ، جیمز وب زمینی

دانشگاه پکن مسئول این پروژه است. این تلسکوپ به زبان انگلیسی به عنوان تلسکوپ تقسیم شده دیافراگم توسعه یافته (EAST) نامیده می گردد.

براساس بیانیه دانشگاه پکن، این بنا در دو فاز با قطر های 6 متر و 8 متر، ساخته خواهد شد که به طور قابل توجهی ظرفیت رصدی نجوم نوری چین را افزایش می دهد.

البته تصویر بالا که در 29 ژوئیه 2015 گرفته شده است، تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) را نشان می دهد که در پینگ تانگ، استان گوئیژو در جنوب غربی چین در حال ساخت است. رسانه های دولتی گزارش دادند که چین مونتاژ بزرگترین تلسکوپ رادیویی دنیا را شروع نموده است که پس از تکمیل، میزان ای به میزان 30 زمین فوتبال خواهد داشت.

تلسکوپ نوری همه منظوره

این تلسکوپ برای اطمینان از دستیابی یافته های علمی درجه یک ساخته شده است، پیش احتیاج های رصد اپتیکی را ارائه می دهد و تخصص ها و مهارت ها بسیار ارزشمندی را ایجاد می نماید که چین ممکن است از آن برای ساخت تلسکوپ های نوری زمینی با کالیبر بزرگتر و پرتاب تلسکوپ های فضایی بزرگ در آینده استفاده کند.

این تلسکوپ نوری همه منظوره 6 تا 8 متری که از فناوری آینه اتصالی استفاده می نماید، در دو فاز در طول هفت سال ساخته گردد. یک قفسه و یک گنبد در فاز اول ساخته خواهد شد که به مدت پنج سال از سال 2024 تا 2028 ادامه خواهد داشت.

این تلسکوپ 18 آینه فرعی و آینه اصلی در وسط دارد، چیزی شبیه تلسکوپ فضایی جیمز وب منتها بر زمین. ابعاد آینه حدود 6 متر (5.76 * 6.24 متر) است و دارای کالیبر 5.5 متر است.

میزان آینه اولیه حدود 8 متری و دیافراگم آن 7.8 متر است. در فاز دوم، که دو سال بعد، 2029-2030 تکمیل خواهد شد، 18 آینه فرعی به حاشیه اضافه می نماید.

دوربین های تصویربرداری و طیف سنج های تصویربرداری با وضوح پایین و میانه بخشی از فاز اول هستند، در حالی که طیف سنج های با وضوح بالا، پلاریمتر ها و سایر تجهیزات در فاز دوم گنجانده خواهند شد.

طبق گفته دانشگاه پکن، این پروژه احتمالاً در مجموع بین 500 تا 600 میلیون یوان (71 تا 68 میلیون دلار) هزینه خواهد داشت.

EAST در کوه Saishiteng، در کنار شهر Lenghu، در استان Qinghai در فلات تبت، با ارتفاع تقریباً 4200 متر ساخته خواهد شد.

تیم انتخاب جایگاه به مدت سه سال در ارتفاع 4200 متری، پارامتر های سایت کوه Lenghu Saishiteng را به طور کامل زیر نظر گرفته است.

در طول این مدت، آن ها داده هایی را در خصوص کیفیت مشاهده جوی، پس زمینه نورگیری، نسبت شب های صاف قابل مشاهده، آب و هوا، گرد و غبار و تلاطم جوی و بعلاوه میزان قابل توجهی از داده ها در خصوص بخار آب جمع آوری نموده اند.

در محل ایستگاه کوهستانی Saishiteng، پس زمینه نورگیر تاریک تر از 22 قدر/ثانیه قوسی در یک شب بدون ماه است و میزان میانه مشاهده 0.75 ثانیه قوسی است. در حدود 70 درصد مواقع آسمان صاف است.

EAST می تواند مکمل خوبی برای پروژه های نجومی در حال توسعه چین باشد. این کشور تلسکوپ رادیویی FAST، بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم در دنیا را ساخته است و پیش بینی می نماید رصدخانه فضایی Xuntian را در اواخر سال 2023 به فضا پرتاب کند.

منبع: یک پزشک

به "چین میخواهد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد ، جیمز وب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین میخواهد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد ، جیمز وب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید