فه فه ، بیا یه عالمه دوست!

به گزارش مدرسه سما، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، زرافه ها هم روزی برای خود دارند؛ مثل امروز که 21 ژوئن است و روز جهانی زرافه. این حیوانات بلندِ بلندِ بلند را نباید دست کم گرفت. آنها هم مهربان اند و هم باهوش و البته زیبا و شگفت انگیز. فه فه که زرافه کوچولوی کتاب پیشنهادی امروز ماست دقیقا همین طور است: بامزه، باهوش و مهربان.

فه فه ، بیا یه عالمه دوست!

مجموعه فه فه زرافه را لاله جعفری نوشته است با این آغاز که یکی بود، یکی نبود. میان این بود و نبودها ما با زرافه ای کوچک آشنا می شویم که در طبیعت می رود و می آید و از روزهایش لذت می برد؛ اما فکر می نماید چون کوچک است نمی تواند هر کاری انجام دهد و صرفا باید کاری را بکند که می داند بلد است: یعنی راه رفتن!

فه فه زرافه ای کنجکاو و بازیگوش است که هم خیلی چیزها بلد است و هم خیلی چیزها بلد نیست. این مجموعه هشت جلدی است و در هر جلد فه فه با ماجرایی روبه رو می گردد که جز او کسی نمی تواند حلش کند. در مسیر این ماجراها، این زرافه کوچک با یک مهارت ساده اما مهم از مهارت های زندگی آشنا می گردد.

حال وهوای جنگلی و فضایی از طبیعت که در تصاویر کتاب گنجانده شده است به مخاطب حال خوبی منتقل می نماید. ممکن است حتی خواننده کتاب در هر سنی که است، همراه هر صفحه، فه فه زرافه را با لبخند دنبال کند و ماجراهایش را بخواند. در ماجرایی، او باید مسئله گنجشک را حل نماید و در اتفاقی دیگر، مار تنها و غمگین به یاریش احتیاج دارد.

لاله جعفری کلمات داستان ها را سنجیده انتخاب نموده است؛ زیرا ما با واژه هایی روبرو می شویم که ساده، رایج و آشنا برای بچه ها امروز هستند و به نظر نمی رسد گروه سنی مخاطب کتاب در مطالعه جلدها به مشکل بربخورد.

یکی از ویژگی های خوب شخصیت پردازی فه فه زرافه که درخور توجه و تأمل برای بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان است ظرفیت روح و فکر او برای پذیرش هدایت دیگران و یادگیری چیزهای نو است. او فکر می نماید از پس کارهایی مثل یاری کردن به دیگران یا خوش حال کردن شان برنمی آید؛ چون یک موجود کوچک و کم سن وسال است؛ اما کم کم می فهمد کارهایی مثل یاری کردن یا خوش حال کردن چندان به سن وسال مرتبط نیستند.

او همراه با تجربه ماجراهایی که برایش پیش می آید یاد می گیرد و از نظر شخصیتی بزرگ می گردد؛ همان طور که خودش در سرانجام هر جلد می گوید: من کوچولوام ولی می توانم چندتا کار انجام دهم..

از نکات جالب توجه دیگری که مبنایی علمی دارد و در کتاب های این مجموعه دیده شده، مسئله آموزش و یادگیری توأم با شادی و سرگرمی است. اگر علم و پژوهش های مستند را هم کنار بگذاریم، براساس تجربه شخصی نیز می توانیم بگوییم که وقتی موضوعی را با شادی و در فضایی گرم و مناسب آموزش ببینیم قطعا در فکر مان بهتر تثبیت خواهد شد و پس از مدتی طولانی نیز می توانیم به راحتی آن را به یاد بیاوریم.

این نکته مهم در دنیای بچه ها اثربخشی بیشتری دارد. می توانید امتحان کنید. همین حالا نکته ای کوچک به کودک تان مثل جمع کردن اسباب بازی هایش را یک بار به طور دستوری و جدی و بار دیگر به روشی هیجان انگیز مثل بازی آموزش دهید. تأثیر نکته اشاره شده را به خوبی مشاهده خواهید دید.

در ادامه می توانیم بگوییم که یکی از راه های شاد و لذت بخش برای آموزش به بچه ها، همین قصه و قصه گویی است و به مناسبت امروز، قصه فه فه زرافه می تواند پیشنهاد مطالعه مناسبی برای بچه ها باشد تا هم با زندگی این زرافه کوچک آشنا شوند و هم نکته های اخلاقی و انسانی مثل یاری کردن و خوش حال کردن بقیه را یاد بگیرند.

عناوین این مجموعه عبارت اند از: بیا فه فه جون!، فه فه، بیا خوش حالم کن!، فه فه، بیا سیرم کن!، فه فه، بیا نجاتش بده!، فه فه، بیا بچه هایم را پیدا کن!، فه فه، بیا زود برمی گردم!، فه فه، بیا مامان! و فه فه ، بیا یه عالمه دوست!.

مجموعه هشت جلدی فه فه زرافه را لاله جعفری نوشته، غزاله بیگدلو تصویرگری نموده و انتشارات پی نما برای گروه سنی کودک منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فه فه ، بیا یه عالمه دوست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فه فه ، بیا یه عالمه دوست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید