آیا جن گیر فیلمی نفرین شده بود؟

به گزارش مدرسه سما، نفرین شده صفتی است که به بعضی از تولیدات هالیوودی نسبت داده شده است. معمولا وقتی اتفاقات غیرمعمول و فراطبیعی در پشت صحنه یک فیلم روی می دهند که نمی توان آن ها را به شکل منطقی توجیه کرد چنین لقبی به فیلم تعلق می گیرد. البته بروز چنین اتفاقاتی در پشت صحنه مختص فیلم های ترسناک نیست، چنین اتفاقاتی ممکن است در هر ژانری روی دهند؛ از درگیری های شخصی بین بازیگران گرفته تا فجایع بزرگ، جراحات و حتی مرگ عوامل فیلم.

آیا جن گیر فیلمی نفرین شده بود؟

حتی یک فیلم خانوادگی مانند جادوگر شهر اوز هم می تواند پشت صحنه ی تاریکی داشته باشد و اتفاقات شوم زیادی برای بازیگران یا دست اندرکاران پشت صحنه آن روی دهد. اما وقتی یک فیلم ترسناک به یک فیلم پرفروش تبدیل می گردد و مورد توجه قرار می گیرد، قطعا فجایع رخ داده در پشت صحنه رمز و راز فیلم را بیشتر می نمایند. در این شرایط مخاطبان متوجه می شوند که گاهی فرایند ساخت فیلم هم به مقدار تماشا کردنش وحشتناک و شیطانی است. سقوط هولناک هلیکوپتر در منطقه گرگ و میش، مرگ های مرموز و اسکلت های کشف شده در ارواح خبیثه، همه جزو وقایع وحشتناکی است که هنگام ساخت فیلم های نفرین شده رخ داده اند.

جن گیر هم یکی از این فیلم هاست. فیلم جن گیر که به کارگردانی ویلیام فریدکین در سال 1973 ساخته شد، توانست مضمونی تازه را در هالیوود ارائه کند و فیلم های ترسناک را به سطح جدیدی برساند. البته قبل از این فیلم، فیلم های بی نظیر زیادی در ژانر ترسناک ساخته شدند، اما فیلم های ترسناک دهه 1970، یعنی طالع نحس، کشتار با اره برقی در تگزاس و جن گیر، هنوز که هنوز است به عنوان فیلم هایی در نظر گرفته می شوند که مو را به تن مخاطبان سیخ می نمایند. البته داستان های زیادی در خصوص جن گیر وجود دارد که باعث شده این فیلم به فیلم بدنامی تبدیل گردد. در واقع این داستان ها باعث شده اند که جنگیر در تاریخ سینمای هالیوود فیلمی منحصربه فرد باشد. تسخیر مک نیل جوان و بازی استادانه لیندا بلر و کوشش کشیش و خانواده برای نجات او حتی با گذشت 49 سال هنوز که هنوز است به عنوان یکی از ترسناک ترین داستان های ترسناک هالیوودی در نظر گرفته می گردد.

کارگردانی عجیب و غریب فریدکین

داستان های زیادی در رابطه با این فیلم وجود دارد: خانه ای که فیلم برداری در آن انجام می شد آتش گرفت و به جز اتاق ریگان الباقی آن با خاک یکسان شد و بعد هم دست اندرکاران فیلم مجبور شدند برای تطهیر محل فیلم برداری یک کشیش بیاورند. در واقع بلاهای زیادی بر سر دست اندرکاران فیلم و بازیگران آمد و شاید همین امر باعث شد فیلم از نظر مخاطبان ترسناک تر جلوه کند زیرا آن ها فکر می کردند که بلاهای فیلم دامن گیرشان خواهد شد.

زخمی شدن، مرگ و حتی درگذشتن اعضای خانواده تنها چند نمونه از بلاهایی بودند که بر سر عوامل فیلم آمدند و چنین اتفاقاتی سبب شد که مخاطبان آن دوره فیلم جن گیر را یک فیلم نفرین شده بدانند که با تماشای آن شومی و نحسی گریبان گیرشان خواهد شد. با این حال، قطعا صدمات به صورت اتفاقی روی نمی دهند و همه اتفاقات را هم نباید فرا طبیعی دانست. بنابراین به عنوان متخصصین فراوری فیلم، این وظیفه ماست که ببینیم در پس پرده فیلم هایی که به عنوان فیلم های نفرین شده نام گرفته اند چه می گذرد

فراوری فیلم جن گیر در سال 1972 شروع شد و بعد از آن عوامل پشت صحنه و بازیگرانش انتخاب شدند. هر کسی که تنها ذره ای در خصوص این فیلم تحقیق کند متوجه می گردد که مقصر بیشتر اتفاقات روی داده بر سر صحنه، فریدکین بود. او کارگردانی است که به خاطر رفتار غیرمنطقی و سر به هوا بودن و روش های کارگردانی عجیب خود به معروفیت رسیده است.

یکی از چیزهایی که در رابطه با او گفته می گردد این است که او با شلیک اسلحه یا فریاد زدن، بازیگران را می ترساند تا بتواند صحنه ای واقعی را ثبت کند. او به شدت عجیب و غریب بود و برای رسیدن به نتیجه دلخواهش دست به هر کاری می زد. حتی یکی از کارهایی که انجام داد این بود که جعبه های یخ فراوانی را به لوکیشن فیلم برداری آورد تا صحنه را مه آلود کند. قطعا روش های دیگری هم برای انجام این کارها وجود داشت، اما یونیک بودن یک صحنه برای او بیشتر از سلامت و ایمنی بازیگران ارزش داشت.

همین امر باعث شد که هم بلر و هم الن برستین که نقش مادر ریگان را بازی می کرد، دچار آسیب دائمی ستون فقرات شوند. در حقیقت صحنه هایی که در فیلم شاهدش بودید دقیقا همان پلان هایی هستند که در آن ها بازیگران بنا به دلایل مختلف آسیب می بینند و فریدکین اصرار می کرد که آن ها علی رغم این آسیب ها به کارشان ادامه دهند.

ریگان جن زده با چهره ای وحشتناک

خب به غیر از مواردی که می توان به کارگردانی فریدکین نسبت داد اتفاقات دیگری هم بر سر صحنه رخ دادند. به عنوان مثال آتش سوزی به راه افتاده که باعث شد تمام لوکیشن به غیر از یک اتاق از بین برود. به علاوه مورد دیگری که نمی توان آن را به کارگردانی فریدکین نسبت داد مرگ غیرمنتظره بازیگران یا اعضای خانواده آن ها بود که درست قبل از اکران فیلم رخ داد. چنین چیزهایی را می توان جزو ویژگی های مهم فیلم جن گیر دانست و اگر فکر می کنید که مرگ بازیگران یا خانواده هایشان آن قدرها در روند فیلم تاثیر نداشته وقتی نگاهی به تاخیرهایی که در پروژه به وجود آمد بی اندازید متوجه تاثیرشان خواهید شد.

به علت بودجه، خراب شدن صحنه ها، هدر رفتن روزها و ماه ها، جراحات بازیگران و تیراندازی به بعضی از دست اندرکاران فیلم، فیلم برداری دو برابر مدت زمان پیش بینی شده به طول انجامید. به علاوه در طول 9 ماهی که فیلم برداری به طول انجامید اتفاقات دیگری هم رخ دادند. اپیدمی آنفولانزا در لندن که باعث مرگ جک مک گوران، بازیگر نقش برک جنینگز شد یکی از این اتفاقات بود. به علاوه واسیلیکی مالیاروس که نقش مادر دیمین کاراس را بازی می کرد هم در سن 90 سالگی درگذشت

جن گیر باعث ایجاد اضطراب جمعی شد

وقتی فیلم بالاخره اکران شد، مردمی که فیلم را می تماشاد به شدت مظطرب می شدند. گزارش ها نشان می دهد که بسیاری از مردم در سینماها غش کردند زیرا بسیاری از آن ها برای تماشا چنین صحنه هایی آماده نبودند و شوک ناگهانی شدیدی بر آن ها وارد شده بود. برادران وارنر به شدت از این جنجال استقبال کردند. بالاخره از منظری چنین واکنشی را می شد یک جور تبلیغ رایگان در نظر گرفت. همه از آموزشگاه گرفته تا کلیسای کاتولیک درباره این فیلم صحبت می کردند و این گفتمان باعث شد افراد بیشتری بخواهند این فیلم را تماشا نمایند زیرا کنجکاو شده بودند. حالا، پس از گذشت سالیان سال، هنوز هم به خاطر دستاوردهای هنری فیلم در خصوص آن صحبت نمی گردد، بلکه به خاطر مصیبت های وارد شده بر بازیگران و دست اندرکارانش است که ما هم اکنون به بحث در خصوص این فیلم می پردازیم.

به عنوان یک انسان، ما به طور ذاتی مدام در پی علت و توجیه هستیم و می خواهیم هر اتفاقی که در اطرافمان رخ می دهد را به شیوه ای منطقی حل کنیم. اما گهگاه بی علت مسائل را به هم ربط می دهیم و مثلا می گوییم این اتفاق به خاطر فلان اتفاق روی داده است. بازیگران و عوامل فیلم جن گیر هم قربانی این موضوع شدند و معتقد بودند که اتفاقات فیلم هرگز دست از سرشان برنمی دارد و مانند یک شبح در پیشان است. آن ها معتقد بودند که جن گیر فیلمی نفرین شده است وگرنه علتی نداشت که همه این اتفاقات با هم رخ دهند و نمی گردد چیزهایی را که بر سر صحنه ای فیلم برداری یا قبل آن رخ دادند توجیه کرد.

در کل فیلم جن گیر فیلمی قدرتمند، ترسناک، فوق العاده خوش دست و استادانه بود و باعث شد که فیلم های ترسناک وارد عصر جدیدی شوند و رنگ و بویی تازه به خود بگیرند. با این حال، این که بخواهیم بگوییم این فیلم نفرین شده یا شیطانی است، آن هم صرفا به خاطر تاخیرهایی که در روند فراوری فیلم رخ دادند و یا رفتارهای عجیب و غریب فریدکین، منطقی به نظر نمی رسد. با این وجود، فریدکین کشیشی را بر سر صحنه فیلم برداری آورد و از او خواست تا لوکیشن را تطهیر کند. کشیش قبول نکرد و گفت که ادله کافی مبنی بر تسخیر شدگی وجود ندارد و این ها همه برای بال و پر دادن به داستان فیلم است، هر چند او در نهایت تمام بازیگران و دست اندرکاران فیلم را تطهیر کرد و بعد از آن دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد.

بعضی از اتفاقاتی که در طول ساخت یک فیلم روی می دهند قابل شرح نیستند. اصابت صاعقه در هنگام فیلم برداری طالع نحس واقعا عجیب بود و سوالات بی شمار زیادی را بر جای گذاشت. فیلم های نفرین شده در نوع خود واقعا جالبند، چرا که باعث شده اند که تاریخ ژانر ترسناک به شدت غنی گردد و به جایی که هم اکنون هستیم برسیم.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا جن گیر فیلمی نفرین شده بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا جن گیر فیلمی نفرین شده بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید