یک سفر آخر هفته ای چقدر خرج بر می دارد؟!

به گزارش مدرسه سما، آنالیز همشهری از بازار سفر های داخلی معین کرد هزینه سفر ایرانی ها با رشد تصاعدی روبرو شده و تنها برای 2 روز خاتمه هفته به بیش از 10 میلیون تومان رسیده است.

یک سفر آخر هفته ای چقدر خرج بر می دارد؟!

به گزارش همشهری، همزمان با تشدید تحریم ها و بسته شدن مرز ها به روی جهانگردان خارجی در دوران کرونا توجه دولت های گذشته و فعلی ایران به موضوع سفر های داخلی معطوف شده و متولیان جهانگردی در دولت معتقدند حالا که کووید- 19 در ایران اندکی فروکش نموده و واکسیناسیون مردمی به بیش از 100 میلیون دوز رسیده است، با کاهش محدودیت های سفر و تقاضای مردم برای سفر، برترین زمان برای تقویت سفر های داخلی است.

متولیان جهانگردی در دولت چه در دولت قبل و چه اکنون، اما در ترویج سفر های داخلی یک نکته را فراموش نموده اند. شرایط اقتصادی مردم چندان مطلوب نیست و فعالان صنعت جهانگردی در بخش خصوصی و مراجع آماری کشور همانند مرکز آمار ایران بار ها تذکر داده اند که به علت شرایط اقتصادی نه چندان مناسب مردم، سفر در داخل کشور نیز به تدریج در حال حذف از برنامه خانوار های ایرانی است.

افزایش قیمت حمل ونقل و اقامت، اما تأثیر خود را بر بسته های جهانگردی نیز گذاشته است. با این حال مردم علاقه مند به سفر تصور می نمایند در سفر های انفرادی هزینه های جاری آن ها کاهش می یابد و بهتر است به جای استفاده از تور با خودروی شخصی یا خرید شخصی بلیت پرواز و حمل ونقل اقدام به کاهش هزینه های سفر نمایند.

روزنامه همشهری به همین بهانه سری به جزیره کیش که مهم ترین مقصد جهانگردی ایرانی ها در این فصل از سال است زده تا معین گردد هزینه سفر های داخلی آن هم در فصلی که فصل رکود جهانگردی در کشور و فصل توجه به مقاصد گرمتر و بیابانی نظیر جزایر جنوبی یا نقاط بیابانی تر ایران است، چه مقدار افزایش یافته است؟

جزیره کیش همیشه مورد توجه ایرانی ها در فصل پاییز و زمستان و حتی تعطیلات نوروز است. اما حال و هوای سفر به این جزیره در فصل رکود جهانگردی کشور چگونه است؟ هزینه سفر به کیش چه مقدار افزایش یافته و جهانگردانی که حالا و در فصل رکود جهانگردی (زمستان) به این جزیره سفر می نمایند با چه هزینه های سنگینی روبرو می شوند؟

بلیت پرواز به کیش در ایرلاین های مختلف برای آخر هفته یعنی چهارشنبه تا آدینه با افزایش قیمت حدود 300 هزار تومان عرضه می گردد یعنی اگر روز های یکشنبه هزینه پرواز رفت و برگشت به کیش 800 هزار تا 850 هزار تومان قیمت بخورد، در انتها هفته این رقم به یک میلیون تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

یعنی یک خانواده 4 نفری اگر تصمیم به سفر به جزیره جنوبی ایران برای یک سفر 3 روزه آخر هفته داشته باشد مبلغی حدود 5 میلیون تومان باید برای رسیدن به جزیره هزینه کند.

خب تا اینجای کار یک خانواده ایرانی تنها برای رسیدن به جزیره از راستا هوایی و فرودگاه تا فرودگاه باید 5 میلیون تومان کنار بگذارد. از فرودگاه تا هتل محل اقامت نیز 25 تا 35 هزار تومان هزینه حمل ونقل در جزیره است که این مبلغ به وسیله دستگاه کارتخوان رانندگان تاکسی جزیره پرداخت می گردد.

حالا نوبت پرداخت هزینه اقامت است. اقامت از روز چهارشنبه تا روز آدینه در هتل های جزیره در کمترین حالت برای یک خانواده از یک میلیون و 200 هزار تومان تا 5 میلیون تومان برای یک شب هزینه دارد و بدین ترتیب در کمترین حالت یک خانواده ایرانی برای شب مانی در جزیره به مدت 2 شب آن هم برای گذراندن آخر هفته باید از 2 میلیون و 400 هزار تومان برای یک هتل 3 ستاره تا 10 میلیون تومان برای یک هتل 5 ستاره هزینه اقامت پرداخت کند.

بدین ترتیب در گام نخست، رسیدن به جزیره کیش و رفتن از فرودگاه تا هتل محل اقامت و گرفتن اتاق ها برای 2 شب اقامت تا اینجای کار برای یک خانواده 4 نفری بین 7 میلیون و 500 هزار تومان تا حدود 12 میلیون تومان هزینه دارد.

حالا سری به تفریحات و استفاده از امکانات جزیره بزنیم تا معین گردد سرنوشت اقتصادی یک جهانگرد داخلی در کیش به کجا می رسد؟ استفاده از پارک آبی جزیره با افزایش بیش از صددرصدی نسبت به ماه های گذشته برای هر فرد 580 هزار تومان قیمت خورده است. اجاره یک قایق موتوری برای چرخیدن روی آب برای 20 دقیقه 350 هزار تومان قیمت دارد.

توجه کنید این رقم فقط برای چرخیدن روی آب است و رفتن به نقاطی که بتوانید به ماهی ها غذا بدهید یا مرجان های رنگی داخل آب را ببینید با قایق های سرگردانی که پیشنهاد 250 هزار تومانی برای چرخیدن روی سطح آب آن هم برای 10 دقیقه را می دهند تا 500 هزار تومان هم هزینه دارد.

استفاده از امکانات تفریحی داخل سافاری پارک جزیره نیز از حدود 60 هزار تومان برای نیم ساعت شترسواری تا 500 هزار تومان استفاده از عینک های واقعیت مجازی برای هر جهانگرد هزینه دارد. اگر بخواهید از رستوران ها و کافه های داخل جزیره هم بهره ببرید حتما بدانید که باید از حدود 600 هزار تومان برای صرف قهوه و کیک یک خانواده 4 نفری تا پرداخت بیش از یک میلیون تومان برای سرو غذا در رستوران های جزیره برای همین خانواده هزینه کنید.

اجاره هر ساعت موتور برقی با توجه به راستا های 25 تا 35 هزار تومانی تاکسی های جزیره برای تردد داخل جزیره ساعتی 250 تا 400 هزار تومان قیمت دارند. اگر هم بخواهید یک خودرو برای تردد در جزیره برای 24 ساعت اجاره کنید در کمترین حالت 600 هزار تومان باید به مراکز اجاره خودرو پرداخت کنید.

بدین ترتیب در محاسبه نرخ سفر به کیش برای انتها هفته آن هم با حذف بسیاری از خدمات تفریحی و جهانگردی جزیره از بسته سفر، یک خانواده 4 نفری که بخواهد از روز چهارشنبه تا انتها روز آدینه به کیش سفر کند در کمترین حالت باید 10 میلیون تومان هزینه کند. 10 میلیون تومان برای 2 روز سفر آن هم در فصلی که ایران در زمان اوج سفر ها همانند نوروز و تعطیلات طولانی دیگر نیست.

شاید تصور کنید که در فصل جهانگردی جنوب چنین نرخ هایی چندان هم گران نیست. پس اجازه دهید سری به کاشان در فاصله 3ساعتی تهران بزنیم. یک خانواده 4 نفری برای رسیدن به کاشان با اتوبوس در کمترین حالت باید 200 هزار تومان هزینه کند. هزینه اقامت در یک اقامتگاه بومگردی نیز برای یک اتاق 4 تخته در سفر های آخر هفته 950 هزار تومان و در روز های کاری هفته 650 هزار تومان قیمت دارد.

تا اینجای کار رسیدن به کاشان برای یک خانواده 4 نفری و اطمینان از اقامت بیش از یک میلیون تومان هزینه دربرداشته است. هر وعده غذا نیز به طور میانگین قیمتی حدود 500 هزار تومان هزینه دارد. گشت وگذار در شهر و خرید بلیت اماکن و سایت های جهانگردی کاشان نیز رقمی نزدیک به 400 هزار تومان قیمت می خورد و بدین ترتیب هزینه رسیدن به کاشان آن هم زمینی و اقامت و صرف غذا برای 2 روز بدون احتساب قیمت خرید مایحتاج و سوغات حدود 5 میلیون تومان هزینه دارد.

اگر فکر می کنید سفر به مشهد در همین زمان کمتر از سفر به کاشان هزینه دارد سخت در اشتباهید. بلیت پرواز به مشهد 500 هزار تومان تا بیش از 800 هزار تومان قیمت دارد. یعنی یک خانواده 4 نفری راهی مشهد در همان بدو ورود به فرودگاه مشهد مبلغی معادل 2 میلیون تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان هزینه پرواز داده است.

میانگین مبلغ اقامت در مشهد نیز برای هتل ها با ستاره های مختلف از حدود یک میلیون تومان تا نزدیک به 3 میلیون تومان قیمت خورده است. یعنی یک خانواده 4 نفری برای رسیدن به مشهد تا لحظه دریافت اتاق هتل 3/5 تا 6/5 میلیون تومان هزینه نموده است. این هزینه ها جدای از احتساب مبالغی است که یک خانواده برای 2 روز سفر آخر هفته ای به مشهد و بازدید از جاذبه های زیارتی، تاریخی و تفریحی این شهر باید بر قیمت تمام شده سفر داخلی خود اضافه کند؛ بنابراین در یک محاسبه سطحی می توان گفت نرخ سفر به مشهد با نرخ تمام شده سفر به کیش فاصله چندانی ندارد.

وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با تأکید دولت و رئیس جمهوری تمرکز ویژه ای بر توسعه جهانگردی داخلی در کشور دارد. وزیر میراث فرهنگی و معاون جهانگردی کشور بار ها درخصوص گردش اقتصادی بالای سفر های داخلی به جای جذب جهانگردان خارجی سخن گفته اند و بر توسعه و ترویج سفر های داخلی در کشور تأکید نموده اند. در این شرایط، اما به نظر می رسد هزینه های سرسام آور سفر های داخلی با افزایش تورم و بالارفتن هزینه خدمات در بخش های ضروری تر خانوار ایرانی به حذف سفر از برنامه خانواده ها منجر شده است.

مرکز آمار ایران چندی پیش اعلام نموده بود که بیش از 40 درصد از کارمندان دولت اصلا سفر نرفته اند و بسیاری از مردم نیز سفر را از سبد احتیاج های خود حذف نموده اند. بدین ترتیب به نظر می رسد در شرایطی که سفر در ایران لاکچری تر و دوباره تبدیل به یک کالای لوکس شده است، بهتر است وزارت میراث فرهنگی با مدیریت هزینه خدمات سفر به برقراری عدالت سفر اقدام کند و امکان سفر برای اقشار کمتر برخوردار جامعه ایرانی را فراهم کند تا با این اقدام رونق به جهانگردی داخلی کشور بازگردد و حجم بیشتری از ایرانی ها قادر به انجام سفر های داخلی حداقل برای یک بار در سال شوند.

منبع: فرارو

به "یک سفر آخر هفته ای چقدر خرج بر می دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سفر آخر هفته ای چقدر خرج بر می دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید