گرمازدگی چیست و برای برطرف آن چه کنیم؟

به گزارش مدرسه سما، بالا رفتن دمای بدن و گرمازدگی یکی از شایع ترین شرایطی است که مردم سراسر دنیا در طول تابستان با آن روبه رو هستند. یکی از دلایل عمده افزایش دمای بدن، قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید است. دمای طبیعی بدن در محدوده 36/5 تا 37/5 درجه سانتی گراد واقع شده است. عدم توانایی بدن برای خنک شدن و بازگشت به دمای اولیه، باعث بروز این مشکل می گردد. برای جلوگیری از گرمازدگی تابستان خوراکی هایی وجود دارند که می توانند به ما یاری نموده و دمای بدن را متعادل نمایند.

گرمازدگی چیست و برای برطرف آن چه کنیم؟

گرمازدگی و افزایش دمای بدن با علایمی نظیر بی خوابی، احساس سوزش در چشم ها، بی نظمی سیستم گوارش، زخم معده، مسائل هاضمه مانند اسیدیته و گاز معده همراه است. علاوه بر این مواردف بعضی از افراد ممکن است دچار افزایش ضربان قلب شوند. جدا از نوشیدن آب، مصرف بعضی خوراکی های خنک و آبدار در کاهش دمای بدن و جبران آب از دست رفته موثرند. در ادامه این مقاله از مجله مدرسه سما به گرمازدگی و و روش های طبیعی برای برطرف آن خواهیم پرداخت.

خیار

حدود 95 درصد خیار از آب تشکیل شده است، بنابراین یکی از برترین خوراکی ها برای جلوگیری از گرمازدگی تابستان محسوب می گردد. یک پیمانه (128 گرم) خیار تنها 16 کالری دارد، همین موضوع می تواند این سبزی را به برنامه کاهش وزن تابستان سال جاری شما اضافه کند. آبدار بودن خیار همراه با فیبر غذایی، خیار را یک ماده موثر در دفع سموم بدن تبدیل می نماید. مصرف روزانه خیار، آب مورد احتیاج برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش را تامین می نماید. سعی کنید از پوست کندن خیار خودداری کنید زیرا پوست خیار حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث است. بعلاوه، ویتامین ث به عنوان یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان ها به شما یاری می نماید تا از ابتلا به سرطان پوست ناشی از پرتوهای فرابنفش (UVA/UVB) در امان بمانید.

انار

دانه های انار سرشار از آب هستند. بعلاوه، این میوه غنی از آنتی اکسیدان های خاصی به نام پونیکالاجین است. این دسته از آنتی اکسیدان ها به قدری قدرتمندند که حتی بر آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز نیز پیروز می شوند. پونیسیک اسید یک نوع اسید چرب است که از دانه های انار استخراج می گردد. این میوه بعلاوه پر از اسید لینولئیک کونژوگه (یک روغن قوی با اثرات بیولوژیکی بیشمار) است. مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد عصاره انار می تواند به کاهش سرعت فراوری سلول های سرطانی غده پروستات و حتی مرگ آن ها یاری کند.

موز

موز طعم شیرینی دارد و در عین حال طبع آن سرد است. این میوه می تواند با افزایش رطوبت و از بین بردن سموم، دمای بدن را پایین بیاورد. دفع سموم بدن می تواند اثرات ناشی از بیماری های قارچی و باکتریایی پوست را کاهش دهد. اگر پس از صرف یک وعده غذا دچار ناراحتی معده شدید و حالت تهوع پیدا کردید، برترین خوراکی که می تواند به شما یاری کند، موز است. 74 درصد موز از آب تشکیل شده، میوه های دیگری نیز وجود دارند که آب بیشتری نسبت به موز دارند، اما این میوه زرد سرشار از پتاسیم است که به تنظیم مایعات بدن پس از تعریق زیاد یاری می نماید.

لیموترش

در طول تابستان، بدن شما به راحتی دچار کمبود آب می گردد و این کم آبی می تواند منجر به خستگی و اضطراب افراد گردد. نوشیدن یک لیوان آب همراه با چند قطره لیمو (یا تکه های لیمو) رطوبت از دست رفته بدن را باز گردانده و سطح pH آن را متعادل می نماید. بزرگترین سیستم گردشی در بدن ما سیستم لنفاوی است. این سیستم دو برابر مقدار سیستم شریانی بوده و سموم و مواد زائد را از بدن ما خارج می نماید. لیمو با تامین مایعات از دست رفته بدن به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی یاری می نماید.

طالبی

طالبی خنک، عطش شدید را فرو می نشاند و در تمام ماه های تابستان دسترسی به آن بسیار ساده است. مصرف یک برش طالبی طراوت و آب از دست رفته بدن را احیا می نماید. طالبی کالری کمی دارد و 95% آن از آب تشکیل شده است که همین ویژگی آن را به میوه ای موثر برای جلوگیری از گرمازدگی تبدیل می نماید. بنابراین، آب طالبی یا اسموتی طالبی می تواند یک نوشیدنی گوارا برای بچه ها و بزرگسالان در فصل تابستان باشد و در عین حال، از گرمازدگی آن ها جلوگیری کند.

هندوانه

یک هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده و علاوه بر خاصیت آبرسانی، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب 6، پتاسیم، منیزیم و فیبر غذایی است. از دیگر مزایای سلامتی هندوانه می توان به تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت ها و ویروس ها و حفظ سلامت چشم ها اشاره نمود. این میوه شگفت انگیز از طرف انجمن قلب آمریکا به عنوان یک غذای سالم برای تقویت قلب نیز مورد تایید قرار گرفته است.

نعنا

اگرچه مصرف آب به خودی خود برای تامین مایعات بدن کافی است، اما اضافه کردن چند برگ نعنا می تواند راهی عالی برای افزایش قابلیت سم زدایی و خنک نمایندگی این مایع حیات بخش باشد. نعنا طعم و طراوت دلپذیری دارد، اما هیچ مزه خاصی را به آب آشامیدنی شما اضافه نمی نماید. اگر در طول تابستان به علت کم آبی و گرمای هوا دچار سردرد می شوید، مصرف نعنا می تواند به کاهش سردرد شما یاری کند. در طول تابستان، اغلب مردم به علت گرما، احساس خستگی و خواب آلودگی می نمایند. از آنجایی که نعنا در هوشیار نگه داشتن مغز و بهبود حافظه موثر است، می تواند از رخوت و بی حالی تابستانی جلوگیری کند.

سبزیجات برگ سبز

مصرف سبزیجات برگ سبز در طول سال مزایای بیشماری را به شما ارائه می دهد. افزودن آن ها به رژیم غذایی روزانه نیز برای حفظ سلامتی شما مفید است، زیرا این سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند. به یاد داشته باشید، از پختن این نوع سبزیجات پرهیز کنید، چون با این کار مقدار زیادی از آب آن ها تبخیر شده و از بین برود. بنابراین بهتر است آن ها به صورت سالاد و همراه با کمی آبلیمو میل کنید.

پیاز

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که پیاز خاصیت خنک نمایندگی دارد. خوردن پیاز به صورت خام ممکن است برای همه خوشایند نباشد، از این رو بهتر است پیاز را با لیمو و نمک مخلوط نموده و به صورت سالاد مصرف کنید. پیاز قرمز سرشار از کوئرستین (یک فلاونوئید قدرتمند است که مزایای مختلفی برای سلامت انسان دارد) است و به عنوان یک ضد حساسیت طبیعی عمل می نماید. بعلاوه، اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی روزانه از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت می نماید.

نتیجه گیری

گرمای تابستان و عطش ناشی از تعریق و از دست رفتن آب بدن، افراد زیادی را با مشکل روبرو می نماید، به خصوص اگر مجبور باشند زمان طولانی را خارج از منزل و زیر آفتاب سپری نمایند. در چنین مواقعی، برترین روش مصرف خوراکی هایی است که علاوه بر کاهش دمای بدن، آب از دست رفته بدن را نیز جبران نموده و از گرمازدگی فرد جلوگیری می نمایند. میوه های آبدار تابستانی و سبزیجات سبز از جمله خوراکی هایی هستند که خوردن آن ها در کاهش دمای بدن و آبرسانی بسیار موثرند.

منبع: اسنپ مارکت

به "گرمازدگی چیست و برای برطرف آن چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمازدگی چیست و برای برطرف آن چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید