کرونا مشکل بیکاری کرمانشاه را تشدید می نماید

به گزارش مدرسه سما، استاد گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: شیوع کرونا بیشترین تاثیر را بر بخش خدمات می گذارد و از آنجا که بیشترین اشتغال استان در این بخش است، انتظار می رود کرونا مشکل مزمن بیکاری کرمانشاه را تشدید کند.

کرونا مشکل بیکاری کرمانشاه را تشدید می نماید

به گزارش مدرسه سما به نقل از ایرنا، دکتر محمد شریف کریمی افزود: شیوع کرونا بیشترین تاثیر را بر بخش خدمات مانند گردشگری، رستوران داری و هتل داری می گذارد و باعث بیکاری و رکود در این بخش می گردد و بسیاری از فعالیت های این حوزه را تعطیل نموده و خواهد نمود.

شریف کریمی درباره اینکه همه گیری کرونا چه تغییرات مالی در سطح استان کرمانشاه ایجاد نموده است گفت: زمانی می گردد به این سوال پاسخ داد که از شیوع ویروس کرونا یک بازه زمانی تعیین مثلا یک سال گذشته باشد تا بتوانیم داده های آماری را آنالیز کنیم و براساس داده ها روشن گردد که کرونا روی کدام بخش های اقتصاد تاثیرگذار بوده است. اگر کسی در این باره به صورت قطعی سخن بگوید روی هوا صحبت نموده و براساس فرضیات و نظر کارشناسی خودش حرف زده است.

وی ادامه داد: زمانی می توان به صورت قطعی سخن گفت که آمار فراوری ناخالص داخلی و ارزش اضافه نموده استان را طی یک سال پس از کرونا داشته باشیم تا بتوانیم زیربخش های خدمات، کشاورزی و صنعت را با سال پیش از آن مقایسه کنیم. زیرا در علم اقتصاد براساس آمار و اعداد سخن می گوییم.

این استاد دانشگاه افزود: البته این را می توان گفت که شیوع ویروس کرونا سبب تغییر در سبک و سیاق زندگی شده است. کرونا هم می تواند تاثیر مثبت داشته باشد و باعث افزایش اشتغال و هم تاثیر منفی و باعث بیکاری گردد.

شریف کریمی توضیح داد: این اقتصادان افزود: البته حمل و نقل رونق پیدا نموده است، زیرا مثلا بسیاری از مسافران ترجیح می دهند از تاکسی به صورت اختصاصی و تک سرنشین استفاده نمایند و قاعدتا این موضوع سبب افزایش فعالیت در بخش تاکسی های اینترنتی و آژانس ها می گردد.

وی اظهارکرد: از آنجا که بیشترین اشتغال استان در بخش خدمات است ما انتظار داریم که مشکل مزمن بیکاری کرمانشاه تشدید گردد. در این زمینه ضروری است متولیان و مسئولان با روش های مختلف علمی بیشترین تاثیر کرونا بر زیربخش های خدمات را آنالیز و با حمایت های مختلف مانند بیمه بیکاری از افراد بیکار حمایت نمایند.

شریف کریمی دربارپاسخ به این پرسش که با فرض طولانی تر درمان قطعی این بیماری، شما چه پیشنهادهایی در حوزۀ اقتصاد، برای زیست در شرایط کرونا دارید؟ مطرح نمود: در بخش خدمات باید یک سری از فعالیت ها کنار گذاشته و عوض گردد. مثلا دیگر هتل داری، رستوران داری، کافه ها و... به روش فعلی محلی از اعراب ندارد. سبک رستوران داری باید به بیرون بری تغییر کند. هتلداری البته جایگزینی ندارد. بخشی از خدمات هم باید به صورت دورکاری ارائه گردد. در بحث آموزش هم احتیاج به ایجاد زیرساخت های جدید و عظیم تری برای گسترش آموزش مجازی است.

وی درپایان گفت: اگر کرونا با همین شرایط ادامه پیدا کند، فکر نمی کنم در بخش فراوری و صنعت، تاثیر چندانی بگذارد. اما اگر شیوع کرونا در کشور گسترش یابد، طبعا دولت هم دست به تعطیلی و محدودیت های بیشتری در اقتصاد می زند و آن وقت بخش هایی از اقتصاد فلج خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کرونا مشکل بیکاری کرمانشاه را تشدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا مشکل بیکاری کرمانشاه را تشدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید