عکس نو تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس

به گزارش مدرسه سما، این تصویر که با دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) جیمز وب گرفته شده است، داده های دو فیلتر را ترکیب می نماید که در اینجا به ترتیب با رنگ های آبی و نارنجی نشان داده شده اند. اورانوس، یک رنگ آبی را در این تصویر رنگی به نمایش می گذارد.

عکس نو تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس

تلسکوپ فضایی جیمز وب، عکس تازهی از سیاره اورانوس گرفته است که حلقه ها و درخشندگی های این سیاره را نشان می دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، در پی تصویر منتشر شده از سیاره نپتون در سال 2022، تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) ناسا تصویری خیره نماینده از دیگر غول یخی منظومه شمسی، سیاره اورانوس گرفته است. تصویر تازه دارای حلقه ها و ویژگی های درخشان در جو سیاره است. داده های جیمز وب، حساسیت بی سابقه این رصدخانه را نسبت به کم نورترین حلقه های غبارآلود نشان می دهند که تنها به وسیله دو فناوری دیگر تصویربرداری شده اند؛ فضاپیمای وویجر2(Voyager 2) که هنگام عبور از کنار این سیاره در سال 1986 از آن عکس گرفت و رصدخانه(Keck Observatory) که با تجهیزات نوری پیشرفته خود توانست از این سیاره عکس بگیرد.

اورانوس، سیاره ای منحصربه فرد است که تقریباً با زاویه 90 درجه نسبت به صفحه مدارش می چرخد. این چرخش باعث ایجاد فصول ناملایمی می گردد زیرا قطب های سیاره چندین سال نور خورشید ثابت و در پی آن، تاریکی کامل را تجربه می نمایند. 84 سال طول می کشد تا اورانوس به دور خورشید بچرخد. در حال حاضر، اواخر بهار برای قطب شمال است که در اینجا مشاهده می گردد. زمان تابستان شمالی اورانوس، در سال 2028 خواهد بود. در مقابل، زمانی که وویجر2 از اورانوس بازدید کرد، تابستان در قطب جنوب بود. قطب جنوب اکنون در سمت تاریک این سیاره قرار گرفته که خارج از دید و رو به تاریکی فضا واقع شده است.

این تصویر که با دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) جیمز وب گرفته شده است، داده های دو فیلتر را ترکیب می نماید که در اینجا به ترتیب با رنگ های آبی و نارنجی نشان داده شده اند. اورانوس، یک رنگ آبی را در این تصویر رنگی به نمایش می گذارد.

وقتی وویجر2، اورانوس را آنالیز کرد، دوربین آن یک گوی بی نظیر سبز-آبی را در طول موج های مرئی نشان داد. با یاری طول موج های فروسرخ و حساسیت بیشتر دوربین جیمز وب، جزئیات بیشتری را می بینیم که نشان می دهند جو اورانوس چقدر پویا است.

در سمت راست سیاره، ناحیه ای از درخشندگی در قطب رو به خورشید وجود دارد که به عنوان کلاهک قطبی شناخته می گردد. این کلاهک قطبی، منحصر به اورانوس است. به نظر می رسد زمانی که قطب در تابستان وارد نور مستقیم خورشید می گردد و در پاییز ناپدید می گردد، کلاهک قطبی ظاهر می گردد. داده های جیمز وب به دانشمندان یاری خواهند کرد تا مکانیسم مرموز کنونی را درک نمایند. جیمز وب، یک جنبه شگفت انگیز از کلاهک قطبی را نشان داد. این جنبه شگفت انگیز، یک درخشندگی ظریف افزایش یافته در مرکز کلاهک است. حساسیت و طول موج های بلندتر NIRCam ممکن است همان علتی باشد که به ما یاری می نماید تا این ویژگی قطبی اورانوس را مشاهده کنیم؛ در حالی که این ویژگی با تلسکوپ های قوی دیگر مانند تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کک به وضوح دیده نشده است.

این نمای گسترده تر، سیاره اورانوس و شش قمر از 27 قمر شناخته شده آن را نشان می دهد.

یک ابر درخشان و چند ویژگی کم نورتر، درست فراتر از لبه کلاهک قطبی قرار دارند و دومین ابر بسیار درخشان در سمت چپ سیاره دیده می گردد. چنین ابرهایی برای اورانوس در طول موج های فروسرخ، متداول هستند و احتمالا به فعالیت طوفان ارتباط دارند.

اورانوس به علت ترکیب شیمیایی درون آن، به عنوان یک غول یخی شناخته می گردد. تصور می گردد که بیشتر جرم این سیاره، یک مایع داغ و متراکم از مواد یخی شامل آب، متان و آمونیاک، در بالای یک هسته کوچک سنگی باشد.

اورانوس دارای 13 حلقه شناخته شده است که 11 مورد از آنها در این تصویر جیمز وب قابل مشاهده هستند. بعضی از حلقه ها در این تصویر به قدری درخشان هستند که وقتی نزدیک به هم قرار می گیرند، به نظر می رسد که در یک حلقه بزرگتر ادغام می شوند. 9 حلقه به عنوان حلقه های اصلی سیاره طبقه بندی می شوند و دو حلقه، کم نورتر هستند که تا زمان پرواز وویجر2 در سال 1986 کشف نشدند. دانشمندان انتظار دارند که تصاویر آینده جیمز وب از اورانوس، دو حلقه بیرونی ضعیفی را که در سال 2007 با تلسکوپ هابل کشف شدند، آشکار نمایند.

جیمز وب، بسیاری از 27 قمر شناخته شده اورانوس را نیز که بیشتر آنها بسیار کوچک و کم نور هستند و در این عکس دیده نمی شوند، به تصویر کشیده است. شش مورد از روشن ترین آنها، در عکس با زاویه دید گسترده معین می شوند.

این عکس فقط شامل یک نوردهی کوتاه 12 دقیقه ای از اورانوس بود که فقط با دو فیلتر انجام شد. این عکس فقط بخش کوچکی از کاری است که جیمز وب هنگام رصد این سیاره مرموز می تواند انجام دهد. در سال 2022، سازمان آموزشگاه های ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا(NASEM)، اورانوس را در آنالیز دهه 2023-2033 علوم سیاره ای و اخترزیست شناسی، به عنوان یک اولویت شناسایی کرد. در حال حاضر پژوهش های بیشتری درباره اورانوس در حال اجرا شدن هستند و بیشتر در سال اول عملیات علمی جیمز وب برنامه ریزی شده اند.

منبع: عصر ایران

به "عکس نو تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس نو تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید