روز جهانی کتاب خوانی

به گزارش مدرسه سما، کافیست لحظه ای جهان را بدون کتاب ها تصور کنیم! جهان بدون تاریخ، تجارب گذشتگان و بی تماشا جهانیی فراتر از آنچه در آن هستیم، جهانیی تهی است. امرزوه با توسعه رسانه ها و فضاهای مجازی اهمیت کتاب ها بیش از پیش شده. رسانه ها و فضاهایی که گاهی ما را از عمق و حقیقت ماجرا دور می نمایند. روز جهانی کتاب در واقع روزیست که اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی را یادآور گردد.

روز جهانی کتاب خوانی

پیشینه روز دنیای کتاب خوانی

در سال 1995، یونسکو 23 آوریل (3 اردیبهشت) را روز دنیای کتاب و کتاب خوانی نام نهاد. روز کتاب خوانی ریشه در مراسمی دارد که هر ساله در کاتونیای اسپانیا برگزار می شد. در این روز خیابان های کاتونیا از کتاب و گل پر می شد و مردم به یکدیگر کتاب هدیه می دادند. همین موضوع سبب شد روز دنیای کتاب خوانی، نخستین بار به وسیله اتحادیه بین المللی ناشران و دولت اسپانیا به یونسکو پیشنهاد داده گردد که از آن بسیار استقبال شد. جالب است بدانید در بعضی از نوشته ها تاریخ تولد شکسپیر، نویسنده نامی دنیا، را به 23 آوریل نسبت داده اند.

چرا روز دنیای کتاب خوانی؟

کتاب خوانی علاوه بر اینکه به رشد فرد و اجتماع یاری می نماید، لذتی غیرقابل وصف دارد. انتخاب، تردید، ترس، خطر، عشق و غیره را هر فردی در زندگی تجربه نموده. خواندن وصف این حالات از زبان کسانی که دیدی عمیق به زندگی دارند و بیدار شدن حس هم ذات پنداری لذتی بی مانند دارد. با کتاب می توان به احساسات نهفته و رژفای اندیشه نویسندگان راه یافت. هم چنین کتاب ها افق های تازه را به روی مان می گشایند و مذاهب، اخلاقیات و فرهنگ های مختلف را به تصویر می کشند. از دیگر فواید کتاب و کتاب خوانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هدفمند شدن زندگی
  • پاسخ به بعضی سوالات درونی
  • بهبود شیوه زندگی
  • افزایش دایره لغات

اهمیت و تاثیر کتاب خوانی در زندگی بیش از هر چیزی است. با این فرهنگ کم هزینه می توان تغییرات چشمگیری برای بهبود زندگی ایجاد کرد. همین موضوع سبب شد روزی را به عنوان روز دنیای کتاب خوانی در نظر بگیرند. این روز بهانه ایست که اهمیت کتاب را به خود و دوستان مان یادآور شویم.

چطور روز دنیای کتاب خوانی را جشن بگیریم؟

مهم ترین فلسفه این روز یاد دادن فرهنگ کتاب خوانی به بچه ها است. این روز در دنیا، به شکل های مختلفی جشن گرفته می گردد. بعضی کشورها به افراد بن کتاب می دهند یا مثلا در بریتانیا بچه ها لباس شخصیت های مورد علاقه شان را می پوشند. این روز که تقریبا در سراسر دنیا جشن گرفته می گردد، روزی برای ارتباط خوانندگان با نویسندگان و تصویرگران است. فراموش نکنیم روز دنیای کتاب روزی برای یادآوری حقوق نویسنده نیز است. در این روز حق نشر و حق نشر را جدی بگیریم و به بچه ها مان در این مورد آموزش دهیم.

در روز دنیای کتاب خوانی این چند کار ساده را امتحان کنید:

1. ساده ترین کاری که در این روز می توانیم انجام دهیم خواندن یک کتاب یا استفاده از تجربیات دوستان مان از کتاب خوانی است.

2. در خصوص سرانه مطالعه در ایران و دیگر کشورها اطلاع کسب کنیم.

3. این روز را با هدیه دادن کتاب به دوستان مان جشن بگیریم.

4. در خصوص ارزش کتاب و کتاب خوانی فکر کنیم.

5. در این روز سعی کنیم با چند نویسنده معاصر و آثار آن آشنا شویم.

6. به بچه ها مان آموزش دهیم که کتاب را از روی لذت بخوانند و نه اجبار.

تهیه و تدوین: تحریریه مدرسه سما

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "روز جهانی کتاب خوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی کتاب خوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید