داستان و شعر احتیاج اجتماعی بچه ها و نوجوانان در روز های قرنطینه را جبران می نماید

به گزارش مدرسه سما ، به نقل از رادیو گفت و گو، علی آقاغفار، نویسنده در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت و گو درباره آنالیز شرایط کتاب های غیردرسی کودک و نوجوان و شاخص های مورد توجه نویسندگان این حوزه اشاره نمود و گفت: جشنواره های ادبی و محافلی که با حضور بچه ها ونوجوانان برگزار می گردد نشان داده است، آنچه بزرگترها برای آن ها تدارک دیده اند با احتیاج کودک و نوجوان چه تفاوت های معناداری دارد؛ اما بعضی از کتاب هایی که نویسنده کوشش می نماید متناسب با تغییرات زمان خود به دنیای امروز بچه ها نزدیک کند، گاهی فضای آموزشی مطرح می نمایند که با جامعه متغیر امروز هم مطابقت ندارد و جلوتر رفته و فضایی فانتزی شده است و مخاطب نمی داند به کدام ریسمان چنگ بزند و بین گذشته و آینده معلق است.

داستان و شعر احتیاج اجتماعی بچه ها و نوجوانان در روز های قرنطینه را جبران می نماید

وی کتاب های غیردرسی را دارای نقش یاری آموزشی و انتقال غیرمستقیم مفاهیم آموزشی و یک ضرورت داسنت و ادامه داد: از منظر و نگاهی دیگر باید توجه کنیم یک انتظاری از خانواده ها باید داشت، دست اندکاران حوزه کودک و نوجوان بارها با این موضوع روبرو شدند که کودک و نوجوان غیراز کتاب های درسی، میل به مطالعه شعر و قصه دارد؛ اما والدین اجازه نمی دهند و ان را مغایر با درس و موجب کُند شدن سیرمطالعه تحصیلی می دانند.

این نویسنده ادامه داد: با شیوع کرونا و شرایط به وجود آمده ناشی از اجرای دستورالعمل های پیشگیرانه، بچه ها ونوجوان ابزاری در اختیار دارند که اگر کرونا نبود، شاید تا 5 سال دیگر این قرصت را برای استفاده نداشتند و بچه هایی که روحیه اجتماعی خود را در فضای مدرسه در کنار همسالان خود ارضا می کردند از وی گرفته شده و به نوعی در اسارت به سر می برند، بچه ها و نوجوانان، احتیاج تفریح و شیطنت را به شکلی باید رفع نمایند و ما به طور رسمی وسیله ای در دست وی قراردادیم که در عین مفید بودن خطرناک است و برای جلوگیری از خطرات احتمالی، والدین باید برای بچه ها صندلی مطالعه غیردرسی و توجه به شعر و داستان را تثبیت نمایند تا فضاسازی تفریح در جمع را داستان برایش به وسیله تخیل، ایجاد کند و خلاهای این چنینی را پُر کند.

آقاغفار، یکی از دلایلی که داستان های مناسب بچه ها و منطبق با احتیاج آن ها کمتر وجود دارد را سرعت تغییر مطرح کرد وگفت: در دنیا کنونی بالابودن سرعت تغییر باعث شده نویسنده نتواند به دنیای کودک و نوجوان برسد و نوشته هایش رنگ و بوی گذشته می گیرد، اما می توان با سرعت کمتر، اما نزدیک تر به دنیای بچه ها نوشته و آن ها را با خود همراه کرد از سویی نکته مهمتر برای دنیای خود نوشتن است به طور مثال شخصیت اصلی داستان نویسندگان اگر همجنس آن ها باشد، شناخت بیشتری با دنیای او دارند و باورپذیرتر و نکات ریز و کلیدی را می توانند متذکر شوند.

این نویسنده، اعتمادسازی از سوی مراجع معرفی کتاب را یکی از راهکارهای اطمینان بخشی به والدین برای ترغیب فرزندانشان به کتابخوانی مطرح کرد و گفت: در دنیای امروز با رشد کتاب های صوتی و انتشار و توزیع کتاب ها در فضای مجازی، والدین باید برای انتخاب کتاب های مناسب فرزندانشان، استاندارهایی را در نظر بگیرند که این امر باید از سوی مراجع مسئول دراختیارآن ها قرار گیرد تا با اطمینان کتاب ها را دراختیار بچه ها و نوجوانان قراردهند.

وی ادامه داد: کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده پس باید سبک مطالعه و کتابخوانی ما هم تغییر کند، متن خوانی در این شرایط برای مخاطب خسته نماینده است پس باید نویسنده در اثر خود امکان تصویرسازی و فضای موسیقی فراهم آمورد تا مخاطب را جذب کند و حداقل این است، بسیاری از ناشران کودک و نوجوان کتاب های خود را صوتی به مخاطب عرضه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "داستان و شعر احتیاج اجتماعی بچه ها و نوجوانان در روز های قرنطینه را جبران می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان و شعر احتیاج اجتماعی بچه ها و نوجوانان در روز های قرنطینه را جبران می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید