تخت روانچی: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟

به گزارش مدرسه سما، نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به میزان بودجه نظامی کشورها از جمله آمریکا و عربستان که در گزارش موسسه سیپری به آن اشاره شده، عنوان نمود: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟

تخت روانچی: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟

به گزارش گروه سیاست خارجی مدرسه سما، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در نیویورک در توئیتی با اشاره به گزارش اندیشکده بین المللی پژوهش های صلح استکهلم (سیپری) درباره بودجه نظامی کشورهای دنیا نوشت: هزینه های نظامی دنیا در سال 2019 براساس گزارش سیپری کاملا روشن کننده است:

آمریکا با 732 میلیارد دلار بودجه نظامی عظیم ترین کشوری است که در این زمینه پول خرج می نماید که 3.4 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را دربرمی گیرد.

عربستان سعودی با 61.9 میلیارد دلار بودجه نظامی که سهم آن در فراوری ناخالص داخلی این کشور 8 درصد است، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

ایران با 12.6 میلیارد دلار و 2.3 درصد از فراوری ناخالص داخلی در رتبه 18 قرار گرفته است.

وی عنوان نموده است: بنابراین، چه کسی در حال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ما است؟

به گزارش فارس، اندیشکده بین المللی پژوهش های صلح استکهلم (SIPRI) امروز (دوشنبه) در گزارشی به آنالیز حجم بودجه نظامی کشورهای دنیا پرداخت.

به نوشته اسپوتنیک، طبق این گزارش، کشورهای آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان در رتبه های یک تا پنجم قرار دارند و در سال 2019 مجموع کشورهای دنیا 1917 میلیارد دلار برای مصارف نظامی هزینه نموده اند که در مقایسه با سال 2018، 3.6 درصد رشد نشان می دهد.

از این رو بودجه نظامی دولت آمریکا در سال 2019، به میزان 732 میلیارد دلار بود که 5.3 درصد رشد داشته است. پس از آمریکا، کشور چین با 261 میلیارد دلار رتبه دوم را در میزان بودجه نظامی دارد که در مقایسه با سال 2018، 5.1 درصد رشد نشان می دهد.

کشور هند نیز با یک رشد قابل توجه به میزان 6.8 درصد، 71.1 میلیارد دلار برای مصارف نظامی در سال 2019 هزینه نموده است. پس از هند روسیه و سپس عربستان قرار دارند. کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، آلمان و کره جنوبی نیز در رده های بعدی هستند. کشور آلمان با افزایش 10 درصدی بودجه نظامی خود (49.3 میلیارد دلار) بیشترین درصد افزایش را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش این مرکز پژوهشی، از جنگ سرد به این سو، سال 2019 شاهد بیشترین هزینه کرد نظامی بوده که 2.2 درصد از مجموع فراوری دنیای را در بر می گیرد. (اینجا بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس

به "تخت روانچی: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید